Din varukorg är för närvarande tom!
Costa Rica
Café
Rivense
Med stor kärlek driver familjen Ureña Rojas småskalig kaffeproduktion på farmen Café Rivense i Chirripo. Paret Regulo och Isabel har båda odlat kaffe sedan 18 års ålder och sönerna Ricardo, Luis och Esteban går i deras fotspår. Som nästa generation kaffeodlare kommer de att ta över farmen och driva den i samma genuina och passionerade anda som sina föräldrar.
-
Balck Honey
Från: 149,00 kr -
Ureña
Från: 149,00 kr
Transparenta transaktioner

Marknadspris

Vårt genomsnittliga inköpspris (113% över marknadspris)

Nyckelpersoner
Stoltheten i att vara en hållbar kaffeodlare
Hela familjen Ureña är viktig för farmen, men Estéban, som är den yngsta brodern, lever livet på farmen mest av alla. Han åker ständigt runt i det extremt kuperade landskapet tillsammans med familjens hundar Munches och Maybies för att ta hand om kaffeplantorna i alla åldrar. Estéban är ett härligt exempel på vilken stolthet det finns i att vara en hållbar kaffeodlare, idag och för framtida generationer.
Projekt & resultat
Smakexplosioner från Costa Rica
När kaffet är plockat experimenterar Ricardo med flera olika och nya processmetoder från världen över. Kombinationerna ihop med olika varieteter av kaffe resulterar i fantastiska smaker med stora variationer från samma område. Under året kommer det finnas flera olika kaffesorter tillgängliga från familjen, bland annat från zonen El Bambú som blev nr 5 bästa kaffet i Costa Rica året 2019.

Utmaningar & kvalitet
Utmaningar och framgångar på småskaliga plantage
De flesta kaffebönder i Costa Rica är småskaliga vilket medför många utmaningar. Egen exportlicens för att få tillräckligt betalt och kunna utveckla produkterna tillsammans med rosterierna är en av dessa. Tillgång till eller att äga en egen micromill är ett måste för att kunna processa kaffet från bär till böna, har man inte det tvingas man sälja kaffet till mellanhänder som har starkare ekonomi. Att kommunicera med potentiella kunder är också viktigt vilket Ricardo sköter genom sin härliga engelska med spansk accent. Tack vare satsningen år 2006 har man börjat få ekonomi i farmen och idag är de största utmaningarna att förfina förädlandet och de olika processmetoderna, men även att hitta lojala kunder som handlar kaffet.